Volvo Bussar

Hur en busslansering hamnade på Spotify

Hur lanserar vi Volvos nya elbuss som är utvecklad för streetsmarta städer? Varför inte vara streetsmarta själva. Vi gör en film baserad på en fantastisk historia från verkligheten.

Bakgrund

När vi fick uppdraget att lansera Volvo Bussars nya elbuss så beslutade vi oss för att fortsätta jobba med det framgångsrika temat ”Listen to your city” som vi sjösatte för två år sedan.

Elbussar är tysta, rena och kan köra överallt. Det öppnar upp för helt nya möjligheter att skapa platser där människor kan mötas, märkas och faktiskt lyssna på varandra.

För lanseringen av nya Volvo 7900 Electric ville vi göra en film om någon som försökte bli hörd, men som inte fick den uppmärksamhet som han eller hon förtjänade. Det var då som vi hittade Nathalie Cuti.

En dröm blir sann

Nathalie Cuti är från Göteborg och har länge drömt om att slå igenom och få jobba med musik. Hon var på väg att ge upp den drömmen när vi frågade henne om hon ville vara huvudpersonen i Volvos lanseringsfilm för deras nya buss. Nathalie tackade ja, och skrev direkt låten "Light the Lights" till filmen. En låt helt baserad på hennes egen historia.

På scenen, på Spotify, gillad och delad

I filmen får Nathalie till slut chansen att spela sin musik och bli hörd. Och samtidigt händer detta i verkligheten. "Light the Lights" har släppts på Spotify, Nathalie har uppträtt live i London och Volvo Bussars lanseringsfilm har sets och delats miljontals gånger på Facebook och Youtube. Tillsammans med Volvo Bussar fick vi bokstavligen Nathalies dröm att bli verklighet.

3 miljoner

visningar på Youtube och Facebook

Kontakt

Andreas Kjellgren

Creative Director

+46 702 78 14 74
andreas.kjellgren@valentin.se