Varje ny vecka ger mig alltid lite svindel. Antingen inleds den med att jag med andan i halsen rusar hem från jobbet, börjar laga middag samtidigt som jag förhör en läxa, avstyr ett soffkrig och gör mig iordning för att åka på föräldramöte, hämta på handbollsträningen och leta efter en borttappad tonåring med uppätet busskort. Andra veckor börjar måndagen med att jag går från jobbet direkt till gymmet utan att passera gå. Möjligen äter jag en kexchoklad på vägen hem. Möjligen åker jag inte hem alls. Det spelar liksom ingen roll. Ingen väntar hemma för att misstänksamt sniffa på min andedräkt och fråga varför jag har ätit godis på en vardag. När barnen är hos sin pappa dansar inte råttorna på bordet men mamman är farligt nära att göra det på bardisken. Sömn, riktig mat, regelbundna tider, ordning och reda. Allt som definierar den stabila trebarnsmamma jag är åker ut genom fönstret varannan vecka. Jag sover på helt andra tider och kan utan förbehåll leva på äggmacka till middag fem dagar i rad. Till och med min mediekonsumtion växlar. Lyssnar exempelvis bara på P3 när jag är barnledig.
Ena veckan förhandlar jag jättelänge med saldot huruvida det ska bli fyra paket falukorv eller om jag ska slå till med en bit högrev på extrapris. Nästa måndag ger jag min bankman andnöd då jag helt utan förvarning spenderar alla matpengar på ett par svindyra stövlar. Om du inte ingår i min innersta familjecirkel eller har tillgång till min kalenderfunktion måste det vara stört omöjligt att förutse vilket måndagsmood jag befinner mig i, vad som är relevant för mig just den dagen som ett visst varumärke vill ha min uppmärksamhet. Säkrare är väl då att försöka klura ut vad som är konstant i mitt beteende oavsett vecka? Vad som är grundläggande viktigt för mig så att det där reklambudskapet kan bli relevant hos både bullmamman och partydrottningen?