Linkedin – Nyheter och tips för att lyckas

Linkedin är i dag världens främsta affärsnätverk med fler än 740 miljoner användare globalt, och runt 4 miljoner här i Sverige. Precis som i alla andra sociala kanaler så gäller det att hänga med när algoritmer uppdateras och när nya funktioner förenklar arbetet. Här delar jag med mig av några av plattformens senaste uppdateringar, och passar även på att slänga in lite tips och tricks.

Teckenbegränsning LinkedIn

Från CV-bas till nätverksplattform

Plattformen har gått från att vara en CV-bas där man endast var aktiv när man sökte jobb, till att bli plattformen där nätverkande och affärer sker. 

Även tonaliteten och inläggens form har ändrats en aning, från att vara strikt corporate till att bli mer av en blandning av professionellt businessprat med en touch av personlig värme. 

Plattformen har växt enormt under de senaste åren, och när pandemin slog till och gjorde så att vi inte kunde nätverka IRL var Linkedin ett utmärkt alternativ där vi fortfarande kunde skapa nya kontakter och umgås digitalt. 

Linkedin Stories

Precis som på alla andra plattformer kommer det uppdateringar och nya rekommendationer hela tiden, och ganska nyligen kunde vi till exempel se hur Linkedin stories gjorde entré. Ingen klockren succé direkt kanske, men den lättar upp kommunikationen en aning och är ett bra forum för att lyfta lite mer ”behind the scenes – innehåll” eller för att pusha följare till flödet för att engagera sig. En fördel med att använda sig av stories är att inte så många andra gör det, vilket gör att du sticker ut och får mer synlighet. 

Vad innebär dwell time?

Under förra året uppdaterade Linkedin sina algoritmer så att de inlägg där du lyckades få dina följare och kontakter att spendera mer tid på dina inlägg blev belönade, sk dwell time. Det här är fortfarande något som är aktuellt och för någon som själv har svårt att få in sina budskap på de 1300 tecken som finns var det här en välkommen uppdatering. 

Dwell time ställer ju förstås större krav på oss som publicerar inlägg. Inte nog med att du ska posta vid rätt tidpunkt och använda en bra bild eller film, nu är det alltså också viktigt att fånga och hålla kvar följarnas intresse så länge som möjligt. Att skapa bra innehåll av hög kvalitet helt enkelt. För att göra detta krävs en nyfikenhetsväckande rubrik i kombination med en intressant och luftig text, gärna med några emojis som kan hjälpa till att göra texten lättläst och inte så tung. 

I ett inlägg på Linkedin ställde jag frågan vad som fick människor att stanna upp i flödet och vad det är som gör att vissa inlägg lyckas och andra inte. Inlägget fick en räckvidd på nära 6000 personer, 55 gillade inlägget och 82 kommentarerade. Och de flesta var överens. Det som fångar intresset och som får dem att stanna upp i scrollandet är en bra bild/film i kombination med en intresseväckande och bra rubrik. Många svarade att texten var viktigast och att de gillade längre texter, om de var luftiga, inspirerande och lättlästa. 

1300 tecken har blivit 3000. Bu eller bä, vad tycker du?

1300 tecken blir 3000 tecken

Detta för oss in på en av Linkedin senaste uppdateringar. 1300 tecken har blivit 3000. Hurra! Jag kunde inte bli gladare. Även om uppdateringen tyvärr inte skett på mitt konto ännu. Den håller dock på att rullas ut så ha tålamod om du inte fått ta del av detta ännu. Det finns fortfarande en hel del människor som föredrar kortare texter dock så kanske det ultimata är att blanda kortare inlägg med lite längre. Och skriver du längre inlägg så tänk som sagt på att dela upp texten i stycken och att som vanligt tänka utifrån och in och inte tvärtom. Vad vill dina följare höra? Ställa gärna också en fråga i slutet av inlägget för att öka chanserna till engagemang. 

Artiklar för företag

En annan efterfrågad funktion är även att man nu som företag kan skriva artiklar. Den här funktionen fanns bara för privatpersoner tidigare. Prata med dina kollegor hur ni bäst kan använda den här funktionen. Ni sitter säkert på en massa viktig kunskap som era följare kan ha stor nytta av. 

Det här var lite kort om den absolut roligaste sociala plattformen där ute. I alla fall om du frågar mig. Glöm inte heller att hålla koll på din statistik, här finns massor av uppgifter som man kan dra lärdom ifrån, som privatperson men framför allt som företag. 

Connecta gärna med mig och oss på Valentin Experience på Linkedin! 

Jag önskar er en fantastiskt fin sommar ☀️.