Vad ser du för trender idag?
Jag tycker alltid att det är svårt att uttala mig om trender. Det är så många parallella stilar som lever samtidigt och det tycker jag är befriande och härligt. Allt från avskalat svalt new nordic, till färgstarkt svulstigt och barockt. Men om jag skulle säga något som jag tycker mig se mer och mer av, är det att man blir mer personlig i designen och tonaliteten. Att man i ord och bild försöker tala direkt till kunden.
Hur skulle du beskriva din stil?
Jag försöker väl vara lite av en kameleont och anpassa mig efter varumärket stil och kommunikationsbehov. Men trots allt så brukar det nog mestadels bli en relativt avskalad design. Jag låter typografin ta plats och använder mig nog mest av platta färger och älskar väl inte direkt gradienter och organiska swooshar, haha.
Vem är din designidol?
Nej, det har jag nog ingen. Men jag är djupt imponerad av alla unga formgivare som trots att de inte har så mycket erfarenhet är så sjukt duktiga. Det är inspirerande, tycker jag!
Vilken är världens bästa förpackning?
Ja, men det måste ju vara bananen! Eller ägget, eller Ögoncacao…
Hur ser ett drömuppdrag ut i dina ögon?
Nu blev det svårt. Men jag tror att jag kommer bäst till min rätt när det gäller att gestalta en premiumprodukt av något slag. Jag gillar också när det finns någon form av strategisk utmaning och ramar att förhålla sig till. Men framför allt att det finns mod och tillit från uppdragsgivarens sida. Då brukar resultatet bli bäst.
Rosita Johnson är design director. Du når henne lättast på rosita.johnson@valentin.se