UD Trucks

Två lastbilslanseringar fick UD Trucks på fötter

När Valentin&Byhr klev in som byrå för UD Trucks var det japanska lastbilsbolaget nere för räkning. Nu är man en stark global aktör att räkna med.

Bakgrund

UD Trucks stod inför en tuffare konkurrens än någonsin. De japanska och europeiska konkurrenterna fanns sedan tidigare, och nu hade de fått sällskap av asiatiska och indiska företag med låga kostnader. När Valentin&Byhr tog uppdraget som byrå för UD Trucks hade bolaget varit passivt länge. Både marknadsandelarna och självförtroendet var lågt. Ägarna Volvo ville positionera om UD Trucks och fylla varumärken med nya värderingar.

Vad vi gjorde

Valentin&Byhr satte ett nytt varumärkeslöfte som kavlades ut i samband med lanseringen av lastbilen Quester: ”Going the extra mile”. På en global mässa i Bangkok fick löftet liv i bland annat digitala spel och på interaktiva löparband. Lastbilen presenterades i en massiv 3D-upplevelse baserad på en historia om löpning.

Nästa uppdrag var att återlansera lastbilen Quon. Lastbilen hade fått en mer bränsleeffektiv motor, en ny växellåda med ECO-läge, automatisk nödbromsning och ett lättare chassi. Men vi valde att lyfta fram människan bakom lastbilen, de passionerade och kunniga människorna på UD Trucks. Och vi gjorde det inte minst på en turné i Japan där kunderna fick testköra Quon. Dessutom lät vi komediduon Woman Rush Hour återlansera lastbilen i en reklamfilm.

Effekt

Kampanjerna för Quester och Quon har positionerat om UD Trucks. Bolaget är numera en stark konkurrent på den globala marknaden, framförallt på viktiga marknader som Asien och Afrika. Men UD Trucks har också tagit marknadsandelar på hemmaplan i Japan.

633 000

Har sett reklamfilmen för Quon på Youtube, där japanska komediduon Woman Rush Hour återlanserar lastbilen.

Kontakt

Magnus Ahlqwist

KAM / New business

+46 708 27 42 22
magnus.ahlqwist@valentin.se