Findus

Reklam från ett ärtfält

Hur vi sålde premiumgrönsaker från Findus till föräldrar i karriären

Bakgrund

Findus är det ledande premiumvarumärket inom frysta grönsaker i Sverige. Företaget grundades i Skåne på 1940-talet och bär på en stolt historia av hållbar grönsaksodling. Idag är Findus varumärke en garant för premiumgrönsaker av högsta kvalitet i både smak och näring, odlade med miljöhänsyn.

Valentin & Byhr fick i uppdrag att ta fram en kampanj för att både öka försäljningen av Findus svenskväxta grönsaker och distansera varumärket ytterligare från matvarukedjornas egna varumärken. Målgruppen för kampanjen var "omhändertagande familjeförsörjare"; närvarande föräldrar som samtidigt är engagerade i sina karriärer.

Vad vi gjorde

Kampanjen baseras på Tina Nordström, den populära kocken som ju är från Skåne, precis som Findus. Med sin energirika, positiva matlagning och sitt fokus på högkvalitativa ingredienser är hon en perfekt talesperson för varumärket. Vi lät också Tina lansera uttrycket "gröna godsaker", en ny fras som på ett härligt sätt beskriver Findus grönsaker.

Vi gjorde tre filmer med Tina när hon står mitt i ett blommande ärtfält och lagar enkla och läckra rätter. Filmerna användes i videobanners på matbloggar och i sociala medier och kompletterades med annonser och säljmaterial. Vi återvann också en befintlig tv-reklam genom att lägga till ett nytt, mer kampanjfokuserat slut.

75%

varumärkesigenkänning

Hur det gick

Findus genomsnittliga annonsmedvetenhet nådde 20%, vilket var det högsta månatliga resultatet under 2015. Varumärkeskännedomen steg från 58% till 63%.

Reklamfilmen på TV nådde en observationsgrad på 61% och en varumärkeskännedom på 75%, vilket gav ett imponerande genomslag på 46%.

Onlineverksamheten nådde en observationsgrad på 8% och en varumärkesigenkänning på 72%. Klickfrekvensen fördubblades nästan och kostnaden per klick halverades jämfört med tidigare kampanjer.

Kontakt