Liseberg

Justin möter Helix

När Liseberg skulle lansera Helix, nästa generations berg- och dalbana, ville man få igång en hype med hjälp av exklusivt material filmat bakom kulisserna för sina största fans.

Bakgrund

Liseberg är Nordeuropas största nöjespark. Inför lanseringen av nästa generations berg- och dalbana ville man ge sina fans något alldeles extra. Med Helix som Lisebergs största investering någonsin var det viktigt att verkligen bygga upp en stark förväntan inför premiären.

Genomförande

För att hitta något som skulle tilltala riktigt seriösa berg- och dalbanefans föreslog Valentin & Byhr en dokumentär om själva bygget av Helix – en exklusiv förhandstitt på vad som komma skulle. När vi dessutom fick veta att Justin Garvanovic från European Roller Coaster Club hade planerat att besöka parken under bygget bestämde vi oss för att göra dokumentären ur hans expertperspektiv.

Dokumentären släpptes ett par veckor före stora öppningen.

Vi är en grupp på över 1600 personer som tycker om att besöka nöjesparker och åka berg- och dalbana. Det är en galen hobby. Den styr mitt liv.

Justin Garvanovic

Resultat

Dokumentären lades ut på YouTube i mars 2014 och har nu setts av över 10 000 personer. Filmen blev en stor framgång och ett bra tillägg till marknadsmixen. I alla fall enligt Liseberg. Efter filmen om Helix blev vårt kamerateam och våra redaktörer ombedda att producera ett antal ytterligare dokumentärer för Lisebergs egen YouTube-kanal.

10.000+

visningar hittills

Kontakt

Sophia Emms

Account Planner

+46 702 82 38 39
sophia.emms@valentin.se