Göteborg & Co

Hur länge vågar du stanna i Sveriges läskigaste hotellrum?

Hösten såg mörk ut för Göteborg som destination. Hotellen var nästintill obokade, trots att covid-19-restriktionerna skulle försvinna. Valentin Experience fick uppdraget att öka intresset för att besöka staden när den öppnar i höst. Det gjorde vi med ett läskigt, låst rum. Som blev fullbokat på nolltid.

Staden öppnar för höst

Göteborg under hösten är fullt av rysliga och mysiga saker att göra. För stora och små. Samtidigt lättade restriktionerna efter covid-19 och staden öppnade mer och mer. Resor hit gick att kommunicera igen.

Därför gav Göteborg & Co oss i uppdrag att öka intresset för att besöka Göteborg i höst. Besökare som stannar över natt var ett särskilt viktigt mål, eftersom flera hotell stod obokade.

Vi checkar in på stadens spännande stämning

Med Halloween på Liseberg och Universeum, spökvandringar och mordmysteriemiddagar skulle hösten i Göteborg redan vara fylld av spänning. Med avstamp i det, och i de obokade hotellrummen, blev idén läskigt lätt att komma på: vi skapar Sveriges läskigaste hotellrum.

För att lyfta kommunikationen från hotellrummet till hela Göteborg behövde hotellet i sig vara göteborgskt. Valet föll på Gothia Towers. Ett hotell med karakteristiska byggnader, geografisk närhet till flera reseanledningar och en stark koppling direkt i namnet.

 

Välkommen att bli inlåst på rum 13

Genom att jobba med ljus och ljud – skräckfilmer är ju som läskigast när du inte får se monstret – skapade vi tillsammans med tekniker Johnny Karhinen en läskig och interaktiv upplevelse i rum 13. Ett rum på Gothia Towers där två flickor tycks leta efter sin mamma. Till inspiration låg verkliga händelser. 1923 fanns Barnens Paradis ett stenkast från den plats Gothia Towers står idag, och det hände att fattiga föräldrar i början av 1900-talet lämnade sina barn. På rummet får besökaren hjälpa barnen att hitta till sin mamma. Om de drivs av saknad eller hämnd? Det vet bara de som bott på rummet.

− Vi ville gärna satsa på en PR-driven idé. Staden har ett stort utbud och mycket roligt att göra, men det handlar om att sticka ut i bruset och att få folk att känna ”wow”. Det känner vi verkligen att idén om Rum 13 har kunnat göra. Vi har fått en otrolig respons i sociala medier, säger Jessica Westh, Projektledare Marknad & Kommunikation, Göteborg & Co

En otäckt bra idé spred sig

Kampanjen för Rum 13 gick helt i sociala medier. Rörliga annonser utmanade besökaren att stanna hela natten och länkade vidare till en kampanjsida där det gick att läsa mer om rummet och andra läskiga anledningar att resa till Göteborg. Där stod så klart även tips på spökfria rum, så att även inte-så-modiga besökare kunde boka hotell.

För att skapa ytterligare uppmärksamhet för rummet bodde två av Sveriges stora influencers, Niclas Wahlgren och Vivi Wallin, i rum 13 varsin natt tillsammans med sina barn.

 Två dagar in i kampanjen var hotellrummet fullbokat och väntelistan lång. Tidningar som Expressen, ELLE och Vårt Göteborg uppmärksammade kampanjen.

− Rum 13 är ett väldigt annorlunda och roligt men framför allt läskigt projekt som vi är glada att ​kunna genomföra hos oss på Gothia Towers. Ett på alla sätt lyckosamt samarbete med ett kreativt team från Valentin Experience i spetsen. Vi har fått härlig feedback från våra gäster som blivit rejält uppskrämda men ändå vill besöka oss igen, det är ett riktigt fint betyg, säger Lisette Norberg, Director of Hotel & Spa, Gothia Towers.

Kontakt

Erik Sanderoth

Projektledare / Business designer

+46 722 09 71 17
erik.sanderoth@valentin.se