Göteborgs Stad

Hur gör man om hemsjukvård till hårdrock?

Göteborgs Stad behövde attrahera personal till hemsjukvården. Vi tänkte att de behövde bli lite mer rock ’n’ roll.

Bakgrund

Göteborgs Stad kom till oss och behövde attrahera fler sjuksköterskor, fysio- och arbetsterapeuter till hemsjukvården. Uppdraget handlade om att göra hemsjukvården till ett attraktivt alternativ i konkurrens med tjänster på sjukhus, vårdcentraler etc.

Insikt

Varför ska man välja att arbeta i hemsjukvården istället för på ett sjukhus? Vi landade i en insikt som byggde på den absolut största skillnaden: i hemsjukvården får du lära känna patienterna. I hemsjukvården kommer inte patienterna till dig i en anonym sjukhuskorridor, utan du besöker dem i deras hem. Och det finns väl få sätt att bättre lära känna en människa än att komma hem till hen; ett hem säger något om en person redan vid första ögonkastet in i vardagsrummet, i hemmet finns detaljerna som skvallrar för oss, där bor historierna och minnena, och vid varje besök kliver du in i någon annans liv och vardag. På det sättet innebär arbetet i hemsjukvården en mer varierande och personlig arbetsmiljö.

Lösning

Under idén ”Skriv journalanteckningar till hårdrocksmusik” tog vi fram en reklamfilm som klev in i fem hem i Göteborg, där vi får träffa fem karaktäristiska karaktärer. Hemmen berättar historien om dem och ger en hint om hur många historier och personliga möten man bjuds på i jobbet inom hemsjukvården. Till hjälp tog vi fantastiska fotografen Jonatan Fernström. Och så hade vi den stora ynnesten att få jobba med Air France-musikern Joel Karlsson som komponerat musiken.

Kontakt

Sophia Emms

Account Planner

+46 702 82 38 39
sophia.emms@valentin.se