Göteborg & Co

Göteborgs nya ansikte mot omvärlden

Resan till Göteborg börjar ofta på goteborg.com. Dit kommer besökare med olika nationalitet, ålder och behov. För att möta dem alla byggde vi om användarupplevelsen från grunden och fokuserade på utforskarglädjen i en karta.

Karta i mobiltelefon

En fem år gammal webbplats behövde förnyas

Tiden hade börjat komma i kapp Göteborg & Co:s webbplats, såväl för utseendet som för användarvänligheten. Redaktörerna saknade verktyg för att skapa engagerande berättelser. Användarna hade börjat få svårt att hitta bland allt innehåll, visade webbplatsenkäter och statistik. Och allt fler surfade på mobilen.

Kartan visar vägen

Idé efter idé orienterade sig mot en sak – kartan. Förutom att hjälpa oss att hitta kan kartan visa vilka platser som ligger nära varandra, vilka kvarter som har många butiker och vilken restaurang som ligger på vägen till konsertlokalen. Den kan skapa en vilja att utforska mer. Och så kan kartan bli ett interaktivt berättarverktyg. Till exempel för att promenera i Håkan Hellströms fotspår.

Vi arbetade vidare med insikten att kartan är själva stommen för destinationen, och därför är en självklarhet på webbplatsen.

En service-design-driven process

En lyckad webbplats utgår ifrån användarnas situation. Sitter de hemma i soffan med en kopp te eller är de på språng? Vad får dem att vilja besöka Göteborg och hur kan vi överträffa deras förväntningar? Var i världen är de och vilka tekniska förutsättningar styr deras besök?  Baserat på detta och webbplatsens målgrupper tog vi fram fyra personas för den fortsatta designprocessen.

Vi delade upp arbetet i design sprints. Varje design sprint fokuserade på en särskild funktion, till exempel att hitta och planera besök på ett evenemang. Vi tog fram skisser, valde ut de bästa, designade klickbara prototyper och gjorde användartester för att slutligen ta fram den skarpa designen.

Resultatet?

Så här säger chefen för Marknad & Kommunikation på Göteborg & Co, Andrea Jovell:

– Sajten är bättre, snabbare och lättare att använda. Den nya kartan inspirerar till att upptäcka mer av Göteborg. Genom att klicka vidare på kartan upptäcker jag mer att se och göra, butiker, restauranger och kaféer som berikar min vistelse i Göteborg.

Den nya kartan inspirerar till att upptäcka mer av Göteborg.

Andrea Jovell, Chef Marknad & Kommunikation på Göteborg & Co

Kontakt

Erik Sanderoth

Projektledare / Business designer

+46 722 09 71 17
erik.sanderoth@valentin.se