Bic

En rakhyvel för mjukare män

Hur lanserar man en rakhyvel samtidigt som man skapar kommunikation som förnyar synen på ett klassiskt varumärke och förtjänar sin plats hos målgruppen?

Bakgrund

Hösten 2017 fick vi uppdraget att lansera en ny rakhyvel för män på den nordiska marknaden, BIC Flex 5 Hybrid. Rakhyveln är BICs mest tekniskt avancerade någonsin och innebär att BIC kan konkurrera även med mer avancerade rakhyvlar på marknaden. Med lanseringen ville BIC därför även stärka sitt varumärke och bli relevanta för fler konsumenter.

Process och koncept

Vi inledde vårt arbete med en insiktsfas där vi tittade närmare på vår målgrupp, nordiska män, med fokus på 20-35 år. En målgrupp som BIC har kommunicerat med sedan 1975, då BIC 1 den klassiska orangea engångsrakhyveln började säljas. Men sedan 1975 har det hänt en hel del med den nordiska mannen. Nordiska män driver idag utvecklingen av jämställdhet och är föräldralediga i betydligt större utsträckning än i övriga världen. Och det handlar inte bara om jämställdhet. Den nordiska mannen är medveten på många olika plan. Omsättningen på så kallade groomingprodukter har fördubblats de senaste åren, och medan det på 80-talet inte fanns ett enda modemagasin riktat mot män, finns det i dag en uppsjö av trend- och modetidningar med män på omslaget.

Målgruppsinsikt: Den nordiska mannen, 20-35 år, är en annan sorts man än hans pappa eller farfar var. Och han är medveten om det. Detta är den moderna, medvetna mannen.

Så hur pratar vi med den här mannen? Mansrollen må ha utvecklats och breddats de senaste decennierna, men när vi tittade på konkurrenterna i rakhyvlarnas värld kändes det nästan som om tiden stått still. Reklamen domineras fortfarande av den extremt vältränade och högpresterande mannen.

Vi ville lyfta BIC som en aktiv deltagare i de diskussioner som pågår i samhället idag, kring jämställdhet, mansrollen och skönhetsideal, och positionera BIC gentemot konkurrenternas fotbollsproffs, knivskarpa hakor och sexpack.

Vår strategi blev att kommunicera med vår målgrupp på ett modernt sätt och positionera BIC som ett varumärke för alla män. Inte bara för världsstjärnor.

Så vi lanserade BIC Flex 5 Hybrid – för mjukare män.

”Vi älskar allt som är mjukt och vi tror att allt och alla kan bli lite mjukare. Inte minst män. Ja, vi pratar rakning. Vi har tagit fram en rakhyvel som levererar ett mjukare slutresultat än någonsin tidigare. Men, vi pratar också om män. Med den här rakhyveln vill vi hylla alla män som visar vägen, visar känslor och som gör världen lite mindre hård. BIC Flex 5 är för män som vill framhäva sina mjuka sidor.”

Vad vi gjorde

En viktig del, för att bygga relation och kunna prata med vår målgrupp om något som engagerar dem, var BIC:s utmärkelse för mjukare män. I kommunikation uppmanade vi människor att nominera män i sin närhet som på ett eller annat sätt bidrar till en mjukare värld. Totalt fick vi in över 1.500 nomineringar, och första pris i Sverige, 50.000 kr, gick till Mårten Granlund, som driver Under Kevlaret, en ideell förening som motarbetar machokulturen och vill få killar att prata om sina känslor.

Vi kommunicerade utmärkelsen via:

  • BIC:s Facebook-sida
  • Redaktionellt samarbete med magasinet King
  • Influencersamarbeten med Alex&Sigge, Viktor Frisk, Roni Back (FI), Dennis Vareide (NO)
  • PR

För att se till att nyheten om BIC:s nya hyvel nådde i stort sett alla i målgruppen, skapade vi också räckvidd genom stora serier utomhusytor i alla större nordiska städer, samt digital annonsering riktad till målgruppen.

  • Utomhus, print och digitala ytor
  • Digital annonsering, Youtube, Facebook och banners

Kontakt

Anna Rosenqvist

Account Planner

+46 704 52 67 69
anna.rosenqvist@valentin.se