Volvo Bussar

145 elbussar skapar tysta mornar i Göteborg

Hur gör man en engagerande film om 145 elbussar som kör runt i Göteborg när man inte har några bussar? Lösningen var avancerade 3D-animationer och den klassiska låten ”Morning has Broken”.

Bakgrund

Volvo Bussar planerade för sin leverans av 145 elbussar till Göteborg. Det var en av Europas största leveranser av elbussar på ett bräde, och Volvo ville sprida budskapet till andra städer och kunder och visa på sin stora kapacitet. Dessutom ville de nå ut till allmänheten och förklara hur Volvos system med elbussar verkligen påverkar människors vardag. Vårt uppdrag vara att skapa en kampanj, huvudsakligen för sociala medier, som lyfte fram den stora leveransen och vad den skulle betyda för staden och invånarna. Men det fanns en stor utmaning: vi skulle göra hela kampanjen utan tillgång till några bussar. De skulle inte levereras förrän det var dags att sjösätta kampanjen.

17 640 000

Gånger / år kommer elektriska bussar passera hållplatser i Göteborg

Vad vi gjorde

Först och främst insåg vi att vi behöver visa hur mycket 145 bussar faktiskt är. Men det behövdes något mer. Då började vi räkna på hur stor effekt så här många tysta och rena elbussar skulle ha på en stad som Göteborg. Och det var häpnadsväckande. Över en natt skulle Volvos bussar elektrifiera 33% av stadens bussflotta. Koldioxidutsläppen skulle sjunka med mer än 14 500 ton/år, och passagerarna skulle få njuta av tysta bussar vid busshållplatserna mer 17 640 000 gånger /år. Det var stora siffror som visade på den stora effekten, och som vi insåg att vi kunde bygga en serie poster på i sociala medier.

Men vi ville också lägga till en mer emotionell koppling och landade därför i konceptet: När en lugn start gör all skillnad. Kärnan i kommunikationen var filmen "Ett nytt uppvaknande", som visade hur de nya elbussarna levererades och hur de spred ut sig över staden och skapade lugna och tysta mornar för människor. Avkopplande ögonblick i annars stökiga miljöer.

Eftersom vi inte hade några bussar så var vi tvungna att själva skapa dem med hjälp 3D-animeringar. För att dessutom hjälpa till att bygga den interna stoltheten hos uppdragsgivaren så var många av skådespelarna från Volvo. Och om du lyssnar noga så kommer du höra att musiken är en specialskriven version av den klassiska låten "Morning has broken".

Kontakt

Andreas Kjellgren

Creative Director

+46 702 78 14 74
andreas.kjellgren@valentin.se

Kristina Bengtsson

Projektledare

+46 70 926 39 89
kristina.bengtsson@valentin.se