För mig började det strax efter sommaren förra året. Besattheten av den norska webbtv-serien Skam. Efter att ha plöjt igenom samtliga tre säsonger på norska NRK har mitt vokabulär utökats med ord som drittsekk, serr, kosegruppa och russebuss. Mitt förträngda 16-åriga jag har plötsligt känts väldigt välbekant, igen. Känslan av att nästan allt spelar nästan all roll i världen hela tiden, och att allt annat kan dra åt helvete (…), som SVT Kultur beskriver det. Tiden när treorna var det coolaste man visste, när rykten spreds i skolkorridoren om vem som varit med vem och den ständiga strävan att passa in och vara som alla andra.
Sedan Skam lanserades i september 2015 har serien blivit omåttligt populär, såväl nationellt som utanför Norges gränser. När det första avsnittet i säsong tre släpptes i höstas sågs det av närmare en halv miljon tittare under första dygnet och de sista avsnitten i säsong 2 hade en miljon unika visningar under en vecka. Men det är inte bara de höga tittarsiffrorna som gör Skam till NRK:s mest framgångsrika tv-serie någonsin. Trots att NRK Play endast har norska undertexter till avsnitten, streamas Skam från ett femtontal länder. Allra störst är Skam i Danmark. Och sedan SVT Play fick rättigheterna till de två första säsongerna i december 2016 har den svenska mediala uppmärksamheten och fascinationen varit enorm.
Men vänta lite nu, är inte Skam en ungdomsserie? Hva skjer?
Trots att Skam ses av såväl 70-, 80- som 90-talister är seriens huvudmålgrupp norska 16-åriga tjejer. Det är för dem och utifrån deras erfarenheter serien baseras. Inför inspelningen av Skam gjordes ett gediget research-arbete, där seriens skapare Julie Andem har inspirerats av metoden NABC, framtagen på universitetet i Stanford. Den utgår från behov, metod, nytta och konkurrens och används i vanliga fall inom produktutveckling. Genom djupintervjuer av 16 åriga tjejer från hela Norge har Andem skapat historier utifrån deras behov och verklighet. I en intervju med norska tidningen Rushprint berättar hon att: Som en ungdomsserie konkurrerar vi mot de största produktionerna i USA, men vi har något som amerikaner inte har; Vi vet vilka de är och vi förstår dem för vi känner till den kulturen de vuxit upp i. Det är helt avgörande för Skam.