Hur ska ditt företag kommunicera i coronakrisen?

Det globala coronaviruset har påverkat tillvaron för oss alla på olika sätt och även flödet i sociala medier har förändrats under krisen. Spaningarna från denna månad fokuserar på hur man som företag kan tänka kring kommunikationen i sina egna sociala kanaler. Vi tittar också på initiativ som skapats, människor som stöttar och hjälper i samhället, hashtags som delats och corona-bluffar som spridits i sociala medier. Hur ska ditt företag kommunicera i sociala medier?

1. Kommunicera oavsett utgångsläge

Olika branscher har drabbats olika hårt av corona-viruset, för vissa branscher rullar det på medans andra har drabbats av förödande konsekvenser. Oavsett hur just ert företag har drabbats så är det viktigt att våga kommunicera kring situationen. En stor internationell kris som denna bör kommenteras för att undvika ökad oro och falsk ryktesspridning men att inte säga någonting kan också få företaget att framstå som empatilöst. Beroende på vilket typ av företag man är kan sättet att kommunicera under coronakrisen variera väldigt mycket. Det är exempelvis skillnad på hur ett företag med ”drop-in kunder” kommunicerar i jämförelse med företag som har långvariga kundrelationer. Valentin Experince valde att göra det genom en hyllning i sociala medier för vår kund VGR som ansvarar för sjukvården i Västra Götalandsregionen. Det kan också göras genom ett initiativ, ”För ditt Göteborg” är ett exempel på ett koncept som är skapat av Göteborg & Co med syftet att stötta det lokala näringslivet och bidra till ett välkomnande Göteborg under krisen. Läs mer om konceptet här: https://www.goteborg.com/fordittgoteborg/

2. Utvärdera befintliga kampanjer

I en kris är det viktigt att se över kommunikationen som helhet. Finns det kampanjer som inte riktigt passar så bra just nu? Behöver det göras förändringar i budskap och uttryck? Se över webbsida, sociala medier och annonsmaterial om något behöver plockas bort eller ändras.

3. Var transparent men nyanserad

Många företag har hamnat i akuta krissituationer och behöver hjälp på flera sätt. Att våga berätta om hur krisen påverkat ert företag kan resultera i ökad förståelse men ökar också möjligheterna för att få hjälp på olika sätt.

Håll dock i åtanke att det kan vara värt att nyansera bilden som kommuniceras, så att era kunder inte söker sig till en leverantör som upplevs mer stabil.

4. Dela med er av värdefulla tips

Olika branscher bär på olika kunskap som kan vara av nytta för både ekonomin och samhället. Är ni ett vårdbolag kan ni exempelvis lyfta tips för att undvika smittspridning, är ni ett textilföretag kan ni tipsa om hur man inreder ett mysigt hemmakontor och ett livsmedelsföretag kan tipsa om goda recept som är bra för plånboken. Det finns många sätt att dela med sig av värdefulla tips och sociala medier är tacksamt för att dela, kommentera och få spridning. Finns det några tips ni kan lyfta för att hjälpa era kunder? Värdefulla råd förstärker också relationen vilket även är viktigt när krisen är över.

5. Vi tar fram en strategi för ert företag

Alla företag är unika och strategin behöver spegla det utgångsläge som ert företag står inför. På Valentin Experience tar vi fram rätt strategi för hur ert företag ska kommunicera i coronakrisen. Ring eller mejla så berättar vi mer:  https://www.valentinexperience.se/kontakt

#Sverigegårsamman

Dagens Nyheter har skapat initiativet #sverigegårsamman som uppmanar människor att dela berättelser om hur de får vardagen att gå ihop trots isoleringen följt av coronakrisen. Människor som hjälps åt och hittar alternativa sätt att socialisera och träffas. Äldre människor som fikar i trappuppgångar, vinkar från balkonger, påskmiddagar via Skype och folk som handlar mat åt äldre delas i sociala medier för att peppa, stötta och lyfta varandra. Dagens Nyheter uppmanar alla att dela hur de bidrar till att få Sverige att gå samman.

Corona-bluffar i sociala medier

Bli fri från corona genom att bada bastu eller blåsa en hårfön i munnen? I samband med spridningen av corona sprids lika snabbt bluffar om viruset i sociala medier. Hur man bör gå tillväga för att undvika att bli smittad och produkter som ska göra en frisk. Forskare talar om en infodemi som pågår i sociala medier i samband med panademin, en ryktesspridning som inte stämmer. Företag som Facebsook och Google menar att de gör vad de kan för att stoppa falsk ryktesspridning på sina sociala plattformar.

– Senaste dagarna har vi tagit ned tusentals videos som handlar om corona, enligt Joakim Larsson, kommunikationschef i Sverige för Google, som äger Youtube.

#Supportyourlocal

Hotell- och restaurangbranschen kan vara den branschen som påverkats allra mest av krisen: Caféer har behövt stänga igen och restauranger har varslat tusentals människor från sina arbeten. Hashtags som #supportyourlocal och #stöttarestaurangbranschen har fått rejäl spridning med syfte att stötta de lokala caféer, restauranger och butiker som har det extra kämpigt.

Karantänsessions, Terrific tuesdays och högläsning

I isoleringstider blir digitala lösningar viktigare än någonsin. När förbudet mot sammankomster på över 50 personer tillkom blev det problematiskt för många branscher. Och minst sagt för nöjesbranschen. Artister, talare och andra offentliga personer har nyttjat sociala medier mer än någonsin tidigare. Artister har kört ”Karantän sessions” med på Instagram och Facebook. Lina Hedlund bjöd till exempel in till ett 24h live session där hon bjöd hem artister som Martin Stenmark, Oscar Zia och Frida Örn. Författaren Camilla Läckberg livesände högläsning på Instagram stories och journalisten Frida Boisen tog initiativet och startade Terrific Tuesdays, en digital konferens i Globen där kända talare, artister och inspiratörer bjuds in för att peppa och sprida glädje i krisen.