Men så fortsatte diskussionen. Byråledare yttrade sig, statistik publicerades, kommentarer singlade omkring i sociala kanaler och bilden blev allt tydligare. Över en viss ålder (mogen) är man inte lika användbar som kreatör längre.
Plötsligt övervägde jag att dra tillbaka min födelsedag. Stryka firandet och vägra bli en dag äldre. Bara leva på i samma förlovade ålder på rätt sida av strecket resten av mitt liv. En härlig tanke att alltid vara precis så gammal och erfaren man får vara innan man plötsligt inte är det.
Strax därpå fick tanken ny aktualitet. Det visade sig nämligen att jag inte heller var någon målgrupp längre. I alla fall ingen som var värd att kommunicera med. Vid en dragning av en kommunikations-/nya kanaler-/sociala medier-säljande föreläsare (välj valfri som passar in på beskrivningen) så tog målgrupperna slut vid 48 år. Tydligen rätt högt vad jag förstod.
Tålmodigt väntade jag på att det skulle komma en sida till, en som handlade om mig, min fru, mina grannar, mina vänner, massor av kollegor. Vi har ju ändå en del fritidsintressen, hus att pyssla om, barn att skämma bort, bilar som ska bytas, resor att planera, föräldrar att bry sig om, massor att försäkra, drömmar att uppfylla, framtid att planera. Kort sagt lever vi mer än någonsin.
Då känns det lite konstigt att inte finnas med längre. Inte en endaste liten målgrupp fick vi vara med i. Hade något att göra med våra medievanor tror jag. Eller så berodde det på att de inte trodde på att producera content som riktade sig till såna som hade passerat det där halvvägsstrecket. Eller att de helt enkelt utgick så fullkomligt från sin egen förträffliga geografiska hemvist (läs utvald storstad) och ljuvliga ålder (läs på gång) så att inte såg vad de gick miste om. Nämligen en av de mest köpstarka målgrupperna som Sverige har att erbjuda.
Så vad gör man? Fyller år och slutar att existera, eller spjärnar emot så gott det går och hoppas att ingen märker att man jämnat ut årtalen lite?
Nej, så fan heller. Jag tänker braka in i andra halvan av livet med buller och bång, och leva mer intensivt än någonsin förr. Jag tänker fortsätta vara lika kreativ och nyfiken som jag var igår, bara med ännu mera erfarenhet och perspektiv. Jag tänker fortsätta konsumera poddar, sociala medier, nya tjänster och allt vi ännu inte fått uppleva, trots att jag inte ingår i målgruppen.
Vid närmare eftertanke tror jag att jag tänker starta min egen målgrupp: Vi som är någonstans halvvägs mot evigheten och lever och konsumerar mest i landet!
Nån som vill haka på?