Nyheter på Instagram

Få ord är så laddade med känslor som de vi strösslar i sociala medier. Många är de som har saker att tycka till om, oavsett ålder och kön. Och det är endera kärlek, endera hat. En sak som är säker är, att hur skicklig du än är på sociala medier kommer du aldrig bli fullärd. Det som fungerar ena dagen kan nästa dag vara helt fel. Samtidigt är det ju det som är lite av charmen och det som gör att man alltid törstar efter ny kunskap.

Linkedin – Nyheter och tips för att lyckas

Linkedin är i dag världens främsta affärsnätverk med närmare 760 miljoner användare globalt, varav nästan 4 miljoner här i Sverige. Precis som i alla andra sociala kanaler så gäller det att hänga med när algoritmer uppdateras och när nya funktioner förenklar arbetet. Här delar jag med mig av några av plattformens senaste uppdateringar, och passar även på att slänga in lite tips och tricks.

Trender i sociala medier 2021

Nytt år, nya möjligheter. 2021 är här och det är dags att se över trenderna inom kommunikation och sociala medier. Vad bör du göra mer av och vad bör du kanske göra mindre av? Är SEO fortfarande viktigt och vad betyder egentligen social shopping? För att underlätta för dig har jag samlat några av 2021 års hetaste trender inom sociala medier här.

Svenskarna och internet 2020

I december 2020 kom rapporten många av oss gått och väntat på. Internetstiftelsen presenterande då årets upplaga av svenskarna och internet. Stort fokus låg självfallet på hur pandemin påverkat våra internetvanor. En hint är att ja, svenskarnas användande har definitivt påverkats. Här kan du ta del av 2020 års hetaste spaningar.

Anpassar du din kommunikation till rätt generation?

Generation X, Y, Z, Alpha, Baby boomers. I dag är det svårare än någonsin att nå ut i bruset och att sticka ut. I de yngsta generationerna har du ofta bara någon sekund på dig att försöka fånga deras uppmärksamhet. Det här ställer höga krav på oss som jobbar med reklam och kommunikation. Att flera generationer dessutom är reklamtrötta kräver att vi tänker om och möter varje generation där de finns och på det sätt de föredrar att bli uppvaktade på. Har du koll?

Hur ska ditt företag kommunicera i coronakrisen?

Det globala coronaviruset har påverkat tillvaron för oss alla på olika sätt och även flödet i sociala medier har förändrats under krisen. Spaningarna från denna månad fokuserar på hur man som företag kan tänka kring kommunikationen i sina egna sociala kanaler. Vi tittar också på initiativ som skapats, människor som stöttar och hjälper i samhället, hashtags som delats och corona-bluffar som spridits i sociala medier. Hur ska ditt företag kommunicera i sociala medier?

”Ett skyltfönster för varumärket och ett viktigt möte med kunden.”

Rosita Johnson har jobbat med reklam och formgivning sedan året då E.T. hade biopremiär. Hon har drivit storbyrå, startat lillbyrå och kammat hem priser på flera internationella galor. Idag är Rosita design director på Valentin Experience. Här delar hon med sig av sina tankar om förpackningsdesign.

”Därför har den här processen varit oerhört viktig för mig.”

Peter Läkk är marknadsansvarig på Nordhem. Här berättar han om deras strategiska arbete och hur Service Design har hjälpt dem att fokusera på helt rätt saker.

Mät reklam bortom lögnerna

Människor ljuger för att positionera sig själva i enlighet med hur de vill framstå. Det är ett stort problem för företag som vill förstå sina kunder. Så, hur gör man? Man kan alltid fråga Niklas Bondesson. Det här är andra delen i en artikelserie om att mäta reklam.

Ett besök på SDN Conference

Tidigare i höst närvarade vi på Service Design Networks (SDN) årliga konferens i Dublin. Fulladdade med inspiration och intryck har vi summerat några av de mest populära ämnena för årets talare.

Semiotik – att mäta reklam

Kan design vara fel? Ja, det kan den faktiskt. Semiotik är symbolläran som hjälper oss förmedla önskade värden inom en viss kultur.

Content therapy

Marknadsföring kan få ett plåster att trösta, rusta dig inför en jobbig politisk diskussion, ge dig gott samvete eller få dig att känna dig trygg. Varumärken handlar i stor utsträckning om att möta människors inneboende oro, fast de vill ha mer än trygghet förstås.

Tio myter som dödsdömer din reklam

Gör inte för långa filmer. Skriv inte för lång copy. Börja inte meningar med och. Och gör inte reklam utan att budskapet går fram direkt. Varför inte?

Mångfald sitter fint på kroken när man fiskar efter ägget

Vi är extremt duktiga på att göra normkritisk reklam. Men, lever vi som vi lär?

Risk att influencer marketing tappar i förtroende

Vad skiljer influencer marketing från traditionell marknadsföring? Trovärdighet har länge varit ett av svaren. Men det är också den som äventyras när influencers kanaler går mot att likna rena annonsflöden.